“Di bawah pindaan ini, perkhidmatan pembetungan akan merangkumi rawatan dan pengeluaran air tebus guna manakala perkhidmatan bekalan air akan merangkumi pengagihan serta membekalkan air tebus guna kepada pengguna,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan forum bertajuk ‘Rising To The Water Regulatory Challenge and Future Changes’ di sini, hari ini.
Dalam pada itu, Santiago berkata, seperti utiliti lain, sektor air membabitkan perbelanjaan modal yang besar dan terdedah kepada salah laku serta ketirisan.
Justeru, katanya, integiriti serta tadbir urus menjadi cabaran utama kepada pengurusan perkhidmatan air dan pembentungan yang mampan.
“Contoh salah guna dan ketirisan dalam perkhidmatan air antaranya ialah rasuah membabitkan proses perolehan projek, nepotisme dan pilih kasih dalam menyediakan akses kepada pekerjaan serta kenaikan pangkat, penyelewengan dana dan lain-lain lagi.
“Sebab itu, kita memerlukan integriti yang kuat dan sistem tadbir urus yang baik dalam menangani rasuah, ketirisan serta salah guna kuasa,” katanya.
Tegasnya, SPAN sebagai badan kawal selia industri perkhidmatan air mengamalkan sifar toleransi terhadap rasuah.
“Pengurusan tertinggi dan kakitangan operator pembekalan air dan pembetungan, kontraktor serta agensi wajib mematuhi kerangka antirasuah yang dilancarkan SPAN pada 2019,” katanya.